ایمان ما

ایمان ما

ایمان ما

ایمان ما

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

خواص زردچوبه ناشتا

جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷ ق.ظ

آیا از فواید و خواص زردچوبه ناشتا برای سلامتی بدن اطلاع دارید؟

خواص زردچوبه ناشتا ، خواص زردچوبه ، خوردن زردچوبه ناشتا ،تاثیر و خواص زردچوبه ناشتا ،فواید زردچوبه ، خواص زردچوبه ناشتا برای بدن

خواص زردچوبه ناشتا , خوردن زردچوبه ناشتا , خواص زردچوبه

در این مطلب از سایت جسارت به خواص زردچوبه ناشتا می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.البته خواص زردچوبه برای پوست صورت ثابت شده است.

خواص زردچوبه ناشتا

زردچوبه یکی از پرطرفدارترین ادویه جات مصرفی در میان ما ایرانی هاست.زردچوبه دارای اسانسی مرکب از اسیدهای والرینیک، کاپرلیک و فلاندون می باشد و همچنین دارای سابی نین، سینئول، بورنئول و الکل تورمرول و ماده کورکومین می باشد که رنگ زرد زردچوبه به علت همین ماده کورکومین می باشد.از جمله مهم ترین خواص زردچوبه می توان به تاثیر آن در پیشگیری از سرطان، کاهش کلسترول خون، پیشگیری و  کمک به درمان آرتریت و آرتروز و موارد فراوان دیگر اشاره نمود.یکی از کاربردهای مهم زردچوبه که در سال های اخیر به آن بیشتر پرداخته شده، استفاده از زردچوبه و  خمیر زردچوبه برای از بین بردن موهای زائد بدن یا به اصطلاح اپیلاسیون با زردچوبه است.

خواص  خوردن زردچوبه ناشتا

برای حفظ سلامت بدن یکی از توصیه ها نوشیدن مخلوط میوه با آب نیمه ولرم ناشتا قبل از وعده صبحانه است.برای تهیه و خوردن این معجون سلامتی می توانید میوه‌های مختلفی چون لیمو، توت فرنگی و یا هویج را با آب ولرم ترکیب کنید و بنوشید تا اثرات منحصربفرد آن بر سلامتی و دفع سموم از بدن را مشاهده کنید اما یکی از برترین محلول های سلامتی، ترکیب ادویه زردچوبه با آب است.زردچوبه که بیشتر افراد تنها به عنوان ادویه و چاشنی به مواد غذایی اضافه می کنند دارای خواص درمانی فراوان و  باورنکردنی بر سلامت بدن انسان است و مصرف روزانه آن توصیه می شود.می توانید زردچوبه و آب ولرم را با هم ترکیب کنید و قبل از صبحانه ناشتا بنوشید با این کار نتایج زیر بدست می آید:- کبدتان سم زدایی می شود و سلول های سرطانی احتمالی در بدنتان نابود می شوند.- مشکلات گوارشی از شما دور شده و سلامت جهاز هاضمه حفظ می شود. همینطور درد مفاصل و آرتروز که این روزها بین سالمندان بسیار شایع است، از بین می رود.- نوشیدن آب با زردچوبه همچنین به دلیل ایجاد حالت آب قلیایی می تواند باعث تعادل بدن شود و به این ترتیب با غذاهای اسیدی درون دستگاه گوارش هماهنگی ایجاد می‌کند و به این ترتیب مانع از بروز انواع بیماری ها در بدن می شود.البته توصیه کارشناسان به افراد این است که تنها به خوردن آب و زردچوبه اکتفا نکنند و در زندگی رژیم غذایی سالم داشته باشند و به میزان کافی ورزش کنند تا سالم بمانند.
بیشتر بخوانید :

خواص زردچوبه ناشتا , خوردن زردچوبه ناشتا , خواص زردچوبه

یکی از قوی‌ترین فواید زردچوبه برای سلامتی، تاثیر مثبت آن روی ادراک است. بر اساس یافته‌های پژوهشگران، کورکومین با بالا بردن توان یادگیری و پردازش ما در محیط‌های مختلف، به ما کمک می‌کند. از این گذشته، ممکن است کورکومین در برابر بیماری‌های مخرب مغز و اعصاب- از قبیل اختلالات جنون و آلزایمر– ما را یاری کند.

خوردن زردچوبه ناشتا

برای تهیه نوشیدنی زردچوبه و عسل ابتدا نیم لیتر آب را روی اجاق گذاشته تا به جوش آید. سپس یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و  دو قاشق عسل را به همراه دو عدد پیاز تمیز و شسته شده و ۵۰ گرم زنجبیل به آن اضافه کنید. اجازه دهید پیازها به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه با  حرارت ملایم بپزند. هر از گاهی مواد را هم بزنید تا به‌مرور نوعی شربت حاصل شود. به‌تدریج که مواد غلیظ و پیازها کاملاً پخته شدند زیر شعله را خاموش کرده و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید مواد به مدت یک ساعت بماند تا سرد شده و همچنین خواص تمام مواد آزاد شود. حال شربت زردچوبه و عسل را صاف کنید تا شربتی با بوی کمابیش تند حاصل شود. نگران طعم نوشیدنی نباشید چون طعم آن دل‌چسب‌تر از بوی آن است. این نوشیدنی را داخل شیشه ریخته و در محلی خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید. می‌توانید نوشیدنی را داخل یخچال قرار دهید اما بهترین روش نگهداری آن دمای محیط است. در این صورت نوشیدنی‌تان نه زیاد خنک و نه گرم خواهد بود.استفاده از این نوشیدنی زردچوبه و عسل به خصوص برای پاک‌کردن ریه‌ها بسیار مفید و موثر است. هر روز صبح، بعدازظهر یا شب از آن بنوشید. کافی است که هر بار دو قاشق میل کنید. بهتر است یک قاشق صبح زود و به‌صورت ناشتا میل شود. خواهید دید که بعد از مدتی با مصرف این نوشیدنی احساس بهتری خواهید داشت. چون ریه‌هایتان تمیز و سم‌زدایی می‌شود.

خواص زردچوبه ناشتا , خوردن زردچوبه ناشتا , خواص زردچوبه

مقدار مصرف عادی زردچوبه که هر روز می‌توان بدون عارضه جانبی از آن استفاده کرد “۱٫۵” تا”۳″ گرم در روز است،در دوزهای نیم تا یک گرمی در سه نوبت مصرف کرد.برای مصرف دارویی ، میتوان آن را در کپسول های پانصد میلی گرمی ژلاتینی که در داروخانه ها به فروش می رسند، پُر نموده و استفاده کرد.میزان مصرف زردچوبه به عنوان دارویی تا روزی ۳ تا ۴ گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می باشد.اگر تهیه کپسول براتون مشکل است میتوانید یک سوم قاشق چایخوری زردچوبه را با آب ولرم حل کنید.

خواص زردچوبه ناشتا

برای تهیه معجونی ضدسرطان زردچوبه به این مواد نیاز داریم: یک قاشق غذاخوری زردچوبه، کمی فلفل سیاه، یک تکه ریشه زنجبیل تازه،آب یک عدد پرتقال تازه، آب دو عدد لیموترش تازه، پنج عدد هویج کوچک و یک عدد خیار.حال تمام مواد را به خوبی شسته و آماده کنید. آن ها را داخل مخلوط کن بریزید و کاملا میکس کنید.می توانید از غذاساز نیز استفاده کنید. کمی آب به ترکیب تان اضافه کنید تا رقیق تر شود. سپس این نوشیدنی درمانگر طلایی را در طول روز میل کنید.

خواص زردچوبه ناشتا در کاهش درد

درد ضرب دیدگی پا را می‌توان با ضماد کردن زردچوبه روی آن کم کرد. در واقع زردچوبه فعالیت عوامل کلیدی که در فرآیند التهاب بدن  شرکت دارند را کند می کند. یکی از علل وجود چنین خاصیتی در زردچوبه وجود کورکومین در این ادویه است. کورکومین ضدالتهاب هست و می‌تواند دردهای ناشی از التهاب را به سادگی تسکین ‌دهد. همچنین در تحقیقی که اخیرا صورت گرفت مشخص شد دریافت روزانه ۱۴۰۰ میلی گرم عصاره کورکوما دومستیکا، یکی از ترکیبات فعال موجود در زردچوبه، می تواند به اندازه ۱۲۰۰ میلی گرم ایبوپروفن (برابر با ۶ قرص) باعث تسکین درد شود.

خواص زردچوبه ناشتا , خوردن زردچوبه ناشتا , خواص زردچوبه

ادویه هایی مانند زردچوبه بهترین تاثیر را روی بالا بردن حرارت بدن و بالا بردن سرعت چربی سوزی دارند. زردچوبه همچنین به بالا بردن تولید صفرا که یکی از مولفه‌های اصلی در تجزیه چربی‌هاست، کمک می‌کند. کسانی که می‌خواهند وزنشان را پایین بیاورند با هر وعده غذایی خود یک قاشق چای خوری زردچوبه مصرف کنند.

خواص زردچوبه ناشتا

بیشتر بخوانید :

عوارض و خواص خوردن چای سبز در دوران شیردهی و بارداری

خواص و فواید گندم برشته پخته بوداده پوست کنده جوانه زده

خواص علف چای یا گل راعی در بارداری و درمان افسردگی چیست

زردچوبه و موهای زائد

  • سعید صحبتی

جلوگیری اورژانسی

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۴ ب.ظ

جلوگیری اورژانسی

قرص روکین،جلوگیری اورژانسی با قرص،جلوگیری اورژانسی در دوران شیردهی،جلوگیری اورژانسی با قرص اچ دی،جلوگیری اورژانسی با ال دی،روش پیشگیری اورژانسی با ال دی

جلوگیری اورژانسی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد جلوگیری اورژانسی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.گاهی اوقات پیش می آید که به دلایل مختلف مقداری از مایع منی در واژن ریخته می شود و زوجین سردرگم و مضطرب می شوند که به چه صورت جلوگیری اورژانسی از بارداری را انجام دهند.این مشکل می تواند ناشی از پارگی کاندوم باشد.برای این منظور باید قرص های استفاده شوند که به انها قرص روز بعد می گویند.این قرص ها هورمونی هستند و تا 72 ساعت پس از نزدیکی باید خورده شوند.توجه داشته باشید که این قرص ها بدون عوارض نیستند و حتما باید با پزشک ماما مشورت نمایید.در ضمن این قرص ها در مواقع اورژانسی بکار برده می شوند و نباید از این قرص ها در روابط روزانه استفاده کرد چرا که عوارض زیادی خواهند داشت

مواقع استفاده از روش جلوگیری اورژانسی

توجه کنید که موارد استفاده از این روش زمانی است که نزدیکی از طریق واژن صورت گیرد در حالیکه هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نشده یا بطور ناصحیح و غیر کارآمد استفاده شده باشد.این موقعیت ها می تواند شامل موارد زیر باشد: زمانی که علیرغم استفاده از کاندوم مردانه، در زمان نامناسبی خارج شود یا پاره شود. زمانی که علیرغم استفاده از دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم، بطور زودهنگام بیرون آید و یا بعد از نزدیکی بلافاصله خارج شود. مقاربت بعد از فراموش کردن اتفاقی یک قرص از دوره قرصهای جلوگیری از بارداری انجام شود. در صورت استفاده از روش تقویمی، محاسبه زمان تخمک گذاری بطور ناصحیح انجام شود و نزدیکی کامل در زمان باروری زن انجام شده باشد. برنامه استفاده از روش طبیعی یا انقطاع در نزدیکی با شکست مواجه شود.

تاثیر روش جلوگیری اورژانسی

نکته مهم در مورد این روش این است که اثربخشی این روش به نحوه صحیح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگی دارد. این روش صد درصد موثر نیست، اما تقریبا در 98% موارد از حاملگی پیشگیری می کند. یعنی از هر 100 خانمی که از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند حدود 2 نفر در طول یکسال حامله می شوند. اگرچند بار از این روش استفاده شود، تاثیر آن کمتر شده و احتمال بارداری بیشترمی شود. بنابراین این روش فقط برای موارداضطراری بکار می رود و نباید بطور مداوم، بعنوان یک روش پیشگیری بکار رود. بلکه پس از استفاده از این روش، فرد باید به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و پس از مشاوره، یکی از روشها را بصورت دائمی انتخاب کند.

نحوه عملکرد این روش جلوگیری اورژانسی

اگر از قرص با دوز بالا یا به اصطلاح HD استفاده می کنید باید بدانید که این قرص ها از حاملگی جلوگیری می کنند.باید در 72 ساعت پس از نزدیکی از این قرص ها استفاده کنید و دوز بعدی را 12 ساعت بعد مصرف کنید.توجه داشته باشید هر چه زودتر این قرص ها مصرف شوند تاثیرشان بیشتر است خطر حاملگی از 75 درصد تا 90 درصد کاهش میابد ولی در صورتیکه لقاح انجام شود تاثیری ندارند

زمان و نحوه مصرف در روش جلوگیری اورژانسی

باید در دو نوبت با فاصله 12 ساعت هر بار 2 قرص HD خورده شود. در واقع بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد در اولین فرصت 2 قرص خوراکی HD همراه با شیر یا آب زیاد مصرف می شود. باید دقت کرد که قرص نوبت اول در زمانی خورده شود که نوبت دوم را بتوان 12 ساعت پس از آن مصرف کرد. مصرف نوبت اول را نباید بی دلیل به تاخیر انداخت، زیرا میزان تاثیر ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.اگر قرص نوع LD در دسترس باشد،‌ باید در هرنوبت 4 قرص مصرف کرد.نکته مهم: اگر بیش از 72 ساعت (3 روز) از مقاربت گذشته باشد، استفاده از روش اضطراری توصیه نمی شود و باید در این موارد با پزشک مشورت کرد.

عملکرد روش جلوگیری اورژانسی بر بدن

مصرف این قرصهای هورمونی با متوقف کردن تخمک گذاری یا تداخل در جایگزینی تخمک لقاح یافته در رحم می تواند مانع حاملگی شود. از آنجا که تخمک لقاح یافته ظرف مدت کودتاهی در قسمتی از رحم جایگزین می شود، زمان استفاده از این روش بسیار حائز اهمیت است. در واقع اگر عمل جایگزینی اتفاق افتاده باشد استفاده از این روش مانع از پیشرفت روند بارداری نشده و موجب بروز سقط نخواهد شد.

روش جلوگیری به روش قرص لوونورژسترل

وش دیگر و جدیدتر استفاده از قرص لوونورژسترل Levonorgestrel است. در این روش لازم است فقط یک دوز دو قرصی (دو قرص همزمان) از لوونورژسترل خوراکی میل شود. بهتر است تا 24 ساعت پس از نزدیکی این قرص ها استفاده گردند تا بهترین اثر جهت جلوگیری از بارداری ایجاد شود ولی تا 72 ساعت بعد از نزدیکی هم می توان از این روش بهره گرفت. نکته مهم این است که این روش ها نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد و مضرات زیادی دارد. لذا فقط در موارد اورژانس و بسیار محدود می توان از آن استفاده نمود. پس به طور خلاصه جهت جلوگیری اورژانسی از بارداری، باید دوز اول (دو قرص اچ دی یا چهار قرص ال دی) را تا 72 ساعت پس از آمیزش و دوز دوم آن را 12 ساعت بعد از دوز اول مصرف نمود. یا اینکه فقط دو قرص لوونورژسترل تا 72 ساعت بعد از نزدیکی میل گردد. و نهایتا اینکه جدیدا از روش کارگذاشتن آیودی مسی (IUD) در رحم تا 96 ساعت بعد از بارداری هم استفاده می شود.

این روش جلوگیری اورژانسی چقدر تاثیر دارد

تاثیر این روش بین 98 تا 99 درصد است یعنی از هر صد نفر نهایتا 2 نفر باردار می شوند.توجه داشته باشید که این روش بهتر است پس از رابطه جنسی سریعا عمل شود

پیشگیری از ابتلا بیماریهای مقاربتی در این روش جلوگیری اورژانسی

این روش جلوگیری اورژانسی نمی تواند از بیماری های مقاربتی جلوگیری کند و راه جلوگیری استفاده از کاندوم است

عوارض روش جلوگیری اورژانسی

در صورت استفاده از دوز بالا یکی دو روز عوارضی ظاهر می شود مانند

تهوع

استفراغ

سردرد

دردناک شدن پستان ها

قرصهای خوراکی اگر به روش اضطراری ذکر شده در بالا مصرف شوند، معمولا عارضه جانبی خطرناکی ندارند. با این حال ممکن است باعث عوارض جانبی موقتی شوند که رایج ترین آنها تهوع است و می توان برای پیشگیری یا برطرف کردن آن از یک داروی ضد تهوع نیز استفاده کرد. تقریبا در نیمی از مصرف کنندگان از این روش تهوع دیده می شود و ممکن است در تعدای از مصرف کنندگان استفراغ هم وجود داشته باشد. گاهی ممکن است سردرد، سرگیجه، گرفتگی شکم و یا احساس پری و درد در سینه ها نیز رخ دهد که البته همه عوارض جانبی گذرا بوده و معمولا‌ پس از یک تا دو روز رفع می شوند. بعلاوه استفاده از این روش تاثیر در میزان باروری فرد در آینده نخواهد داشت.

تهوع بعد از روش جلوگیری اورژانسی

اگر فرد در طول دو ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول یا دوم، دچار استفراغ شد، در اولین فرصت باید 2 قرص دیگر HDمصرف کند. اگر این اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد، قرصهای نوبت دوم کماکان باید 12 ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند. تزریق یک آمپول ب 6 بصورت عضلانی میتواند در کاهش تهوع موثر باشد. استفراغ اگر بیش از دو ساعت بعد از مصرف قرصها رخ دهد، اهمیتی ندارد زیرا دارو جذب شده است.

زمان پریود شدن بعد از جلوگیری اورژانسی

پس از مصرف هیچ علامت فوری که نشان دهد قرصها اثر کرده یا نکرده اند، وجود ندارد و فقط قاعدگی باید به موقع، چند روز زودتر یا دیرتر رخ دهد. اگر شروع قاعدگی، بیش از یک هفته به تاخیر افتد و یا هر مورد خاص دیگر وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. نکته مهم این است که اگر بعد از مصرف قرصها، دوباره مقاربتی انجام شود که احتمال بارداری در آن وجود داشته باشد، قرصهای قبلی خورده شده از بارداری مجدد جلوگیری نمی کنند.

مزایای روش جلوگیری اورژانسی

1- می توان بعد از مقاربت از آن استفاده نمود 2- استفاده از آنها آسان است 3- از قرصهای معمولی جلوگیری از بارداری می توان استفاده کرد 4- اشکالی در بارداری های آینده ایجاد نمی کند. معایب استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری کدامند؟ 1- دارای عوارض جانبی مثل تهوع می باشد 2- باید حتما در طی 72 ساعت بعد از مقاربت استفاده شود 3- از بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند 4- از این روش فقط در موارد اورژانسی و اضطراری باید استفاده شود و نباید به طور دائمی از آن استفاده کرد مصرف اولین دوز قرص ها در این روش حتما باید حداکثر در فاصله زمانی 72 ساعت از تماس جنسی مشکوک صورت گیرد. اگر بیش از 72 ساعت از زمان نزدیکی مشکوک نگذشته باشد، داوطلب می‌تواند با به کار بستن یکی از روش‌های زیر از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید:‌ 1- قرصHD ، دو عدد در اولین فرصت و دو عدد 12 ساعت بعد‌ ‌ 2- قرصLD، چهار عدد در اولین فرصت و چهار عدد 12 ساعت بعد‌ ‌ 3- قرص تری‌فازیک، 4 عدد قرص سفید در اولین فرصت و چهار عدد قرص سفید 12 ساعت بعد (قرص‌های مرحله سوم)‌

هشدارهایی در مورد روش جلوگیری اورژانسی

1- بهتر است که قرص‌ها با شکم خالی خورده نشود.‌ 2- در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.‌ 3- حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.‌ 4- در صورت قاعده نشدن فرد در عرض 3 هفته پس از مصرف روش اورژانسی پیشگیری از بارداری، باید، تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) در مورد وی انجام شود.‌ با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

قرص ضد بارداری Plan B برای جلوگیری اورژانسی

قرص ضد بارداری اورژانسی به نام Plan B را از داروخانه تهیه کنید. این قرص هورمونی، اگر تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود می تواند مانع تخمک گذاری و باروری شود. هورمون موجود در این قرص اورژانسی ضد بارداری پروژسترون یا لوونورژسترول نام دارد. این قرص نیاز به تجویز دکتر ندارد.قرص ضد بارداری Plan B شامل دو قرص می شود که باید هرچه سریعتر با هم مصرف کنید. شما تنها نیاز دارید یکی از این قرص ها را بخورید. بیشتر از دوز مصرفی مشخص شده نخورید و دیگر داروهای جلوگیری از بارداری را نیز همزمان با آن مصرف نکنید. هرچه سریعتر بعد از رابطه جنسی محافظت نشده قرص ضد بارداری Plan B را مصرف کنید، احتمال بارداری کاهش می یابد. اگر قرص ضد بارداری Plan B را تا 24 ساعت بعد از رابطه جنسی بخوید احتمال ابتلا به بارداری تا 95% کاهش می یابد.

قرص ضد بارداری الا (Ella) برای جلوگیری اورژانسی

الا یک قرص ضد بارداری اورژانسی و ترکیبی (ساخته شده از الیپریستال استات) است که مانند قرص ضد بارداری Plan B عمل می کند با این تفاوت که تا 5 روز بعد از بارداری نیز موثر است. این قرص نیاز به تجویز دکتر دارد. همچنین تا 75% از ابتلا به بارداری جلوگیری می کند.الا را تنها با تجویز دکتر زنان می توانید مصرف کنید اما نحوه مصرف آن با قرص ضد بارداری Plan B مشابه است. تنها نیاز دارید یک عدد قرص مصرف کنید پس سعی نکنید بیش از دوز مشخص شده بخورید یا قرص های ضد بارداری دیگری را به آن اضافه نکنید.

روش جلوگیری اورژانسی با آی یو دی مسی (IUD)

دستگاه داخل رحمی مسی یا آی یو دی مسی (IUD) یک روش جلوگیری از بارداری اورژانسی بسیار موثری است که اگر تا 5 روز بعد از رابطه جنسی تعبیه شود احتمال بارداری را تا 99% کاهش می دهد. اگرچه بسیاری از مراکز درمانی IUD در انبار خود نداشته و باید سفارش دهند و به همین دلیل ممکن است نتوانید از این روش کمک بگیرید. آی یو دی مسی (IUD) مخاط دهانه رحم را افزایش داده و منجر به دفع اسپرم می شود. عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری شامل گرفتگی و خونریزی بین دوره های پریود باشد. آی یو دی هورمونی (مانند میرنا) به عنوان روش جلوگیری از بارداری اورژانسی موثر نیستند اما برای جلوگیری از بارداری به طور کلی بسیار موثر خواهند بود. برای تعبیه آی یو دی (IUD) نیازی نیست به بیمارستان بروید چرا که می تواند توسط دکتر یا یک متخصص به راحتی در مطب تعبیه شود. از دیگر مزایای آی یو دی مسی (IUD) می توان به این نکته اشاره کرد که این روش تا 10 سال موثر است البته هزینه این روش نیز نسبت به روش های دیگر بیشتر بوده و ممکن است انتخاب اول شما نباشد.

بیشتر بخوانید : بارداری ♥ سرماخوردگی در بارداری ♥ کم کاری تیروئید قبل از بارداری ♥ کندر در بارداریمیخک و بارداری

  • سعید صحبتی

ویتامین b6

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۰ ب.ظ

ویتامین b6

ویتامین B6 ,ویتامین B6 چیست,ویتامین B6 در بدنسازی,ویتامین B6 در دوران بارداری,ویتامین B6 ضد تهوع,ویتامین B6 و ریزش مو,ویتامین B6 در بارداری,ویتامین B6 B12

ویتامین B6 , ویتامین B6 چیست , ویتامین B6 در بدنسازی , ویتامین B6 در دوران بارداری

ویتامین یکی از چیزهایی است که برای سلامت بدن ما الزامی است.همه ما نام ویتامین را زیاد شنیده ایم و انواع مختلف آنرا میشناسیم.مثلا در بین ویتامین ها می توانیم به ویتامین ب , ویتامین ای , ویتامین سی , ویتامین ث , ویتامین دی , قرص ویتامین e , قرص ویتامین d , ویتامین a , ویتامین c , ویتامین e , ویتامین b و ویتامین d اشاره کنیم.

توضیحاتی در مورد ویتامین B6

به صورت علمی ویتامین b6 با نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود و جزو ویتامین‌های گروه B است. تمام ویتامین‌های این گروه نقش مهمی در عملکرد فیزیکی و روانی فرد دارند. مهمترین نقش آنها کمک به سوخت‌وساز، عملکرد عصبی، عملکرد کبد، سلامت پوست، سلامت چشم و افزایش سطح انرژی است. در این مطلب از سایت جسارت در مورد ویتامین B6 صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ویتامین B6 چیست

ویژگی خوب این ویتامین این است که ویتامین ب۶ از ویتامین‌های محلول در آب بوده و به حرارت و اسید مقاوم می‌باشد، البته اکسیداسیون، قلیا و نور ماورای بنفش به ویتامین B۶ آسیب می‌رساند. تقریباً ۵۰ درصد ویتامین در روند پختن و فرآوری از بین می‌رود. حالت کوانزیمی این ویتامین پیریدوکسال فسفات PLP است که در حضور فسفات و به کمک آنزیم پیریدوکسال کیناز از پیروکسیدین،پیریدوکسال و پیریدوکسامین(اشکال مختلف B6) بدست می آید و نقش بسیار مهمی در واکنش‌های بیوشیمیایی دارد از جمله متابولیسم پروتئین (اسیدهای آمینه)،انتقال دهنده‌های عصبی (اسید گاما-آمینوبوتیریک،سروتونین و…)،گلیکوژن فسفریلاز و ….ویتامین B6 ضروری است برای تولید نیاسین (ویتامین B3) از اسید آمینه تریپتوفان ، متابولیسم هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول قرمز) و….

ترکیبات ویتامین B6

پیریدوکسال، پیریدوکسال ۵-فسفات و پیریدوکسامین از مشتقات ویتامین b6 هستند. این ترکیبات در فعالیت‌های زیستی بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. ویتامین B۶ به‌خاطر تأثیرش در فعالیت‌های مهمی مانند حرکت، حافظه، صرف انرژی و جریان خون هر روز در بدن مصرف می‌شود. کمبود ویتامین b6علائم مختلفی بر جای می‌گذارد. با اینکه برخی علائم کمبود ویتامین B۶ موقتی‌اند، اما برخی دیگر از آنها می‌توانند بسیار جدی باشند. ویتامین B۶ به سلامت دستگاه عصبی، ساخت هموگلوبین (که اکسیژن را به کمک گلبول قرمز در بدن پخش می‌کند)، تبدیل غذای مصرفی‌ به انرژی، تنظیم قند خون، تسکین درد، ساخت پادتن‌هایی که از بدن‌مان محافظت می‌کنند و بهبود حال روحی کمک می‌کند.ویتامین B6 در بیش از 100 واکنش آنزیمی دخیل در متابولیسم نقش دارد. عمده این واکنش ها با متابولیسم پروتئین ها مرتبط است. این ویتامین همچنین در عملکرد سیستم ایمنی و رشد مغز جنین در دوران بارداری موثر است.  

عملکرد ویتامین B6 چیست

کوآنزیم پیریدوکسال ۵ – فسفات در واکنش‌های بیوشیمیایی گسترده‌ای دخیل می‌باشد، از جمله متابولیسم گلیکوژن و اسیدهای آمینه، سنتز اسیدهای نوکلئیک و سنتز و متابولیسم هموگلوبین. همچنین این ماده در سنتز، اسفنگومیلین و اسفنگولیپیدهای دیگر و نوروترانسمیترها نقش دارد. پیریدوکسال فسفات PLP در انواع مختلف واکنش‌ها : راسمیزاسیون‌ها (تبدیل L-آمینو اسیدها و D-آمینواسیدها به یکدیگر ) ، دکربوکسیلاسیون و ترانس آمیناسیون شرکت می‌کند – پیریدوکسال ۵ – فسفات در متابولیسم اسید گاما-آمینوبوتیرک دخالت دارد. اسید گلوتامیک (اسید آمینه) بعد از دکربوکسیلاسیون توسط PLP تبدیل به اسید گاما-آمینوبوتیریک(انتقال دهندهٔ عصبی به عنوان آرامش دهندهٔ طبیعی بدن) می‌شود، فقدان یا کمبود این اسید موجب اختلالات عصبی می‌شود – ویتامین B۶ در شکل پیریدوکسال ۵ – فسفات به عنوان کوآنزیم بیشتر از صد آنزیم، نقش ایفا می‌کند

پیشگیری از کمبود ویتامین B6

توجه کنید که کمبود ویتامین b6 در جوامع غربی نادر است. زیرا در این کشورها اکثر مردم کالری کافی دریافت می‌کنند و مشکل سوء‌تغذیه به‌ندرت مشاهده می‌شود. برخی متخصصین معتقدند مصرف بیش‌از‌حد ویتامین b6 نسبت به کمبود آن شیوع بیشتری دارد. مقدار مناسب مصرف این ویتامین برای بزرگ‌سالان زیر ۵۰ سال ۱٫۳ میلی‌گرم در روز است. معمولا این مقدار از ویتامین های b6 با تغذیه‌ی طبیعی و دریافت کالری کافی تأمین می‌شود. متخصصین معتقدند پس از ۵۰ سالگی مقدار دریافت این ویتامین برای بهره‌مندی از تمام فوایدش باید به ۱٫۷ میلی‌گرم در روز برسد. این امر باعث می‌شود افراد سالخورده بیش از دیگران در معرض کمبود ویتامین b6 قرار داشته باشند.

کمبود ویتامین B6

-علایم و نشانه‌های کمبود ویتامین های B۶ شامل آنمی هیپوکرومیک و میکروستیک، تشنج، درماتیت سبورئیک، گیجی و افسردگی می‌باشند – کمبود ویتامین B۶ در کودکان و شیرخواران، موجب اختلالات الکتروانسفالوگرافی و تشنجی می‌گردد. – کمبود ویتامین B۶ در بزرگسالان موجب چیلوز، گلوسیت، استوماتیت، آنمی، تحریک پذیری، گیجی و افسردگی می‌گردد. – کمبود ثانویه ویتامین B۶، ممکن است در اثر سوء جذب، اورمی، سرطان، نارسایی قلبی و سیروز ایجاد گردد. – خانم‌های باردار، الکلی‌ها و افراد مسن در خطر کمبود ثانویه ویتامین B۶ می‌باشند.

ویتامین B6 و علائم کمبود آن

با اینکه کمبود ویتامین های B۶ چندان شایع نیست، ولی بر اساس مطالعات کمبود آن احتمال بروز مشکلات و اختلالات گوناگون را افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین b6 در بلندمدت ممکن است موجب بروز علائم زیر شود: تغییراتی در خلق‌وخو مانند کج‌خلقی، اضطراب و افسردگی؛ کنفوزیون که نوعی حالت گیجی و کاهش هشیاری است؛ دردهای عضلانی؛ کمبود انرژی یا خستگی؛ بدتر شدن علائم PMS (سندروم پیش‌قاعدگی)؛ بدتر شدن علائم آنمی (کم‌خونی). ویتامین b6 در عملکرد دستگاه عصبی نقش مهمی ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند باعث اختلالات عصبی روان‌پزشکی (نوروسایکیاتریک) مانند تشنج، میگرن، درد مزمن و اختلالات روحی مانند افسردگی شود. کمبود ویتامین B۶ می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و روماتیسم مفصلی را افزایش دهد. بر اساس تحقیق دیگری که در این رابطه صورت گرفت کمبود ویتامین B۶ در افراد مسن شیوع بیشتری دارد و نتیجه‌ی آن می‌تواند افزایش خطر بیماری آلزایمر و سایر شکل‌های زوال عقل باشد. با توجه به اینکه افراد مسن بیش از دیگران در معرض کمبود ویتامین های B۶ قرار دارند، توصیه می‌شود این افراد در صورت از دست دادن اشتها، کمتر شدن غذای مصرفی‌، کاهش وزن و مشکلات ناشی از سوءجذب مواد مغذی به پزشک مراجعه کنند تا کمبود ویتامین b6 در آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

ویتامین B6 و منابع غذایی آن

منابع غذایی حاوی ویتامین های B۶ شامل گوشت، ماکیان، ماهی، تخم مرغ، سیب زمینی سفید و سبزیجات نشاسته‌ای می‌باشد. موز، لوبیای سفید، گردو، غلات و سویا غنی شده از منابع دیگر B۶ می‌باشد.

مصرف زیاد ویتامین B6

تمام ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند؛ به این معنا که مقدار اضافی آنها از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل مصرف زیاد ویتامین b6 معمولا عوارضی به دنبال ندارد. با این‌حال در برخی موارد مصرف زیاد این ویتامین می‌تواند موجب بروز واکنش‌هایی در بدن شود. عوارض مصرف بیش از حد ویتامین B۶ معمولا در اثر مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین های b6 و مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین b6 مصنوعی مانند نوشابه‌های انرژی‌زا بروز می‌کند. مصرف زیاد ویتامین B۶ ممکن است باعث بروز واکنش‌هایی در بدن مانند خواب‌رفتگی عضلات، کنفوزیون و سایر علائم ناخوشایند موقتی شود.

خطر کمبود ویتامین B6

شیرخوارانی که شیر مادر می‌خورند و در هنگام تولد، غلظت پلاسمای بی 6آنها پایین است، ممکن است در خطر کمبود ویتامین B۶باشند. الکلی‌ها، به علت اختلال در تبدیل پیریدوکسین و پیریدوکسامین به پیریدوکسال فسفات، ممکن است در خطر کمبود ویتامین B۶ باشند. افرادی که با داروهای مهار کنندهٔ فعالیت ویتامین‌ها از جمله ایزونیازید، پنی سیلامین، کورتیکواستروئیدها یا ضد تشنج‌ها تحت درمان هستند، ممکن است در خطر کمبود ویتامین B۶ باشند. مردانی که دچار عارضه بدخلقی مردانه شده‌اند.

مکمل ویتامین B6

از آنجا که ویتامین های b6 محلول در آب است، بدن قادر نیست مقدار اضافی آن را برای نیاز آینده‌اش ذخیره کند. بنابراین برای تأمین ویتامین b6 موردنیاز، باید آن را روزانه از طریق غذاها یا مکمل‌ها دریافت کرد. با اینکه مصرف مکمل‌های ویتامین های b6 برای برخی افراد سودمند است، ولی بهتر است آن را از طریق غذاها و به‌طور طبیعی تأمین کنید. برخلاف مواد مغذی‌ای که به‌طور مصنوعی به غذاها اضافه می‌شود، بدن به‌خوبی می‌تواند ویتا‌مین‌هایی را که به‌طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند، مورد استفاده قرار دهد. زمانی که ویتامین‌ها بیشتر از یک نوع باشند بدن بهتر از آنها استفاده می‌کند. فعل و انفعالات و تأثیرات متقابل ویتامین‌ها و مواد مغذی به گونه‌ای است که وقتی با هم مصرف شوند، تأثیر بیشتری دارند. بنابراین برای بهره‌مندی حداکثری از فواید ویتامین‌ها و مواد معدنی بهتر است آنها را از مواد طبیعی و غذاهای مغذی تأمین کنید. اگر برای تأمین ویتامین b6 مجبورید از مکمل‌ها استفاده کنید، بهتر است از مکمل‌های باکیفیتی که از منابع غذایی طبیعی تهیه شده‌اند و فاقد مواد سمی و پرکننده‌ها (موادی که برای افزایش حجم دارو به‌کار می‌رود) هستند، استفاده کنید. مصرف مکمل‌های B کمپلکس باکیفیت که از ترکیب چندین ماده‌ی مغذی تهیه شده‌اند، باعث می‌شود بدن‌تان مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آنها را بهتر شناسایی کند و آنها را مانند ویتامین‌ها و مواد مغذی طبیعی مصرف کند.

تداخل دارویی با ویتامین B6

– واکنش نوریت محیطی در مصرف کنندگان ایزونیازید که همزمان از B۶ استفاده نمی‌کنند، شایع می‌باشد. – مصرف زیاد پیریدوکسین هیدروکلراید، اثرات سودمند لودوپا را کمرنگ می‌کند. – مصرف روزانه دویست میلی گرم B۶ به روی مدت یک ماه غلظت سرمی داروهای ضد تشنج را کاهش می‌شود.

بهترین منابع غذایی ویتامین B6

غذاهای زیر بهترین منابع غذایی برای تأمین ویتامین های b6 هستند. درصدهای موجود بر مبنای نیاز بزرگ‌سالان زیر ۵۰ سال یعنی ۱,۳ میلی‌گرم در روز است. سینه‌ی بوقلمون: هر ۳ اونس (حدود ۸۵ گرم) از آن محتوی ۰٫۷ میلی‌گرم ویتامین B۶ یا ۵۳٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ گوشت گاوی که از علف تغذیه کرده باشد: حدود ۸۵ گرم از فیله‌ی آن محتوی ۰٫۵ میلی‌گرم ویتامین B۶ یا ۳۸٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ پسته: یک‌چهارم فنجان پسته محتوی ۰,۵ میلی‌گرم ویتامین B۶ یا ۳۸٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ ماهی تن: حدود ۸۵ گرم کنسرو ماهی تن محتوی ۰٫۴ میلی‌گرم ویتامین b6 یا ۳۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ لوبیا چیتی: یک فنجان لوبیا چیتی پخته‌شده محتوی ۰٫۴ میلی‌گرم ویتامین b6 یا ۳۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ آووکادو: یک عدد آووکادو خام محتوی ۰٫۴ میلی‌گرم ویتامین B۶ یا ۳۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ سینه‌ی مرغ: نصف سینه‌ی مرغ محتوی ۰٫۳ میلی‌گرم ویتامین B۶ یا ۲۳٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ تخمه‌ی آفتابگردان: یک‌چهارم فنجان از آن محتوی ۰٫۲۵ میلی‌گرم ویتامین های b6 یا ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ کنجد: یک‌چهارم فنجان از آن محتوی ۰٫۲۵ میلی‌گرم ویتامین B۶ یا ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ نخود: یک فنجان نخود پخته‌شده محتوی ۰٫۲ میلی‌گرم ویتامین b6 یا ۱۵٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است؛ دانه‌ی گل تاج خروس: یک فنجان پخته‌شده از آن محتوی ۰٫۲ میلی‌گرم ویتامین b6 یا ۱۵٪ نیاز روزانه‌ی فرد به این ویتامین است.

ویتامین B6 و عملکرد مغز

کمک به رشد و عملکرد مغز از فواید ویتامین B۶ است. بر اساس مطالعات کمبود ویتامین های B۶ می‌تواند عملکرد حافظه را تغییر بدهد و منجر به بروز اختلالات شناختی، بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از افزایش سن شود. یکی از راه‌هایی که ویتامین های B۶ به عملکرد مغز کمک کند، کنترل سطح هموسیستئین است. هموسیستئین علاوه بر ضررهایی که برای سلامت قلب دارد، می‌تواند به نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی هم آسیب وارد کند. ویتامین b6 در تولید هورمون‌های سروتونین و نوراپی‌نفرین نقش مهمی دارد. این دو هورمون به‌عنوان «هورمون‌های شادی» شناخته می‌شوند و به بهبود حال روحی، افزایش انرژی و تمرکز کمک می‌کنند. محققان معتقدند کمبود سروتونین در کودکان ممکن است باعث برخی اختلالات رفتاری مانند اختلال کم‌توجهی-‌بیش‌فعالی شود. مصرف ویتامین b6 در کودکانی که دچار اختلالات رفتاری و یادگیری هستند، می‌تواند مفید باشد.

ویتامین B6 و رگ‌های خونی

ویتامین b6 برای تنظیم ترکیبی به‌نام «هموسیستئین» در خون موردنیاز است. هموسیستئین نوعی اسیدآمینه است که با مصرف غذاهای پروتئینی به‌خصوص گوشت به‌دست می‌آید. بالا بودن مقدار هموسیستئین در خون می‌تواند موجب بروز التهابات، پیشرفت بیماری‌های قلبی، بیماری‌های رگ‌های خونی و در نهایت حملات قلبی شود. در نبود مقدار کافی ویتامین b6، هموسیستئین تولیدشده در بدن به لایه‌ی پوششی رگ‌های خونی صدمه می‌زند. این امر ممکن است باعث تولید پلاک‌های خطرناک و در نهایت موجب حملات قلبی و سکته‌های مغزی شود. بر اساس مطالعات دریافت ویتامین b6 و فولات در بیماران به طرز چشمگیری از غلظت هموسیستئین می‌کاهد. ویتامین B۶ می‌تواند مشکل هموسیستئین بالا را درمان کند و در درمان آسیب‌های وارده به رگ‌های خونی مؤثر باشد. ویتامین B۶ در کنترل فشار خون و کلسترول نیز مؤثر است. فشار خون و کلسترول بالا از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

ویتامین B6 و بهبود حال روحی

برخی از داروهای ضدافسردگی با افزایش سروتونین مغز عملکردی مشابه ویتامین b6 دارند. بر اساس تحقیقات ویتامین B۶ بر تولید سروتونین و پیام‌رسان عصبی گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز مؤثر است. اینها هورمون‌های ضروری برای ثبات حال روحی فرد و پیشگیری از افسردگی، درد، خستگی و اضطراب هستند. بنابراین ویتامین B۶ در بهبود حالت روحی فرد و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آن مؤثر است. با توجه به نقشی که ویتامین b6 در تولید این هورمون‌ها دارد، مصرف آن در درمان اختلالات روحی و مشکلات ناشی از کمبود آن مؤثر است. بر اساس تحقیقات مصرف مکمل‌های ویتامین B۶ در بیماران موجب بهبود حال روحی، کاهش درد، جلوگیری از کمبود انرژی و افزایش تمرکز می‌شود.

بیشتر بخوانید : ویتامین d ♥ ویتامین b ♥ ویتامین e ♥ ویتامین c ویتامین a

  • سعید صحبتی

درمان دارویی اسهال و استفراغ

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۵۹ ب.ظ

معرفی قرص ها و روش درمان دارویی اسهال و استفراغ در بزرگسالان

معرفی قرص ها و روش درمان دارویی اسهال و استفراغ در بزرگسالان در سایت جسارت

درمان دارویی اسهال و استفراغ ، درمان گیاهی اسهال و استفراغ کودکان ، درمان گیاهی اسهال و استفراغ ، درمان خانگی اسهال و استفراغ در کودکان ،داروی درمان اسهال و استفراغ کودکان،درمان دارویی اسهال و استفراغ در کودکان،درمان گیاهی برای اسهال و استفراغ کودکان

درمان دارویی اسهال و استفراغ ، درمان گیاهی اسهال و استفراغ کودکان ، درمان گیاهی اسهال و استفراغ ، درمان خانگی اسهال و استفراغ در کودکان 

بیماری اسهال و استفراغ

یکی از شایع ترین بیماریهای فصل گرما به خصوص در میان کودکان ابتلا به اسهال و استفراغ است که نسبت به درمان آن نباید سستی کرد و فورا به فکر چاره باشیم چرا که اگر زمان این بیماری طولانی شود بستری شدن در بیمارستان و گاها عواقب خطرناکی حتی مرگ را هم به دنبال خواهد داشت. در 90 درصد موارد اسهال از طریق ویروس و باکتری های موجود در محیط اتفاق می افتد. پس رعایت بهداشت فردی که مهمترین آن شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون و یا مایع دستشویی است . انگل ها و ویروس های موجود بر روی پوست میوه های نشسته و محیط اطراف و آبهای کثیف بزرگترین عامل ابتلا به شمار می رود. دوری ازآفتاب یعنی تا حد امکان از آفتاب دوری کنید. زمانی که علائم اولیه اسهال را در خود مشاهده کردید دفعات مصرف آب را بالا ببرید چرا که بدن به دلیل از دست دادن آب در این دوره دچار اختلالات کلیوی و.. می شود.اسهال و استفراغ بیماری عفونت روده‌ای است که در فصول گرم سال بویژه تابستان خودنمایی بیشتری دارد و بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند.این بیماری ترفند‌های درمانی بیشماری دارد که البته در صورت تشدید و وخیم بودن ماجرا باید حتما به پزشک مراجعه کرد.در این مطلب از سایت جسارت به درمان دارویی اسهال و استفراغ می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علائم بیماری اسهال و استفراغ

علائم شایع اسهال شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ است.همچنین می تواند با تب، سردرد، لرز، درد بدن، پوست خشک و خشکی دهان همراه باشد. هر کسی می توانددچار اسهال شود، اما کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.شخص مبتلا به اسهال و استفراغ، آب و مایعات بدنش میرود و باید جبران کند. کم شدن آب بدن در کارکرد طبیعی بدن تاثیر دارد و حتی می تواند فرایند درمان را به تاخیر بیاندازد.علایم به طور معمول در عرض ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض عامل عفونی بوجود می آید و ۲ تا ۱۰ روز، طول میکشد بسته به نوع عفونت دارد.

درمان دارویی اسهال و استفراغ با قرص لوپرامید

قرص لوپرامید (Loperamide) یکی از داروهای ضد اسهال است که در صورت مصرف ممکن است عوارضی مثل سرگیجه، خواب‌آلودگی و تهوع به دنبال داشته باشد. توجه داشته باشید که این دارو برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر می‌اندازد. اسهال مزمن اغلب ظرف 10 روز به درمان با این دارو جواب می‌دهد چنانچه در طی این مدت بهبودی حاصل نشد بعید است ادامه درمان موثر باشد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا داروی دیگری تجویز کند.عوارض کلی قرص لوپرامید شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه، خستگی، تهوع، استفراغ، خشکی دهان، ناراحتی معده و یبوست، حساسیت، نفخ، درد شکم یا تب می‌باشد.

درمان دارویی اسهال و استفراغ با قرص دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات (Diphenoxylate) دارویی برای درمان اسهال و بیماری‌های التهاب روده می‌باشد. تاری دید یا خشکی پوست از عوارض دیفنوکسیلات است. این دارو با کاهش دادن حرکات روده زمان عبور غذا از روده‌ها و جذب آب اضافی را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب کاهش میزان اسهال می‌شود. توجه داشته باشید که دیفنوکسیلات دارویی است برای رفع علایم اسهال و به هیچ وجه علت زمینه‌ای اسهال را درمان نمی‌کند. مصرف طولانی مدت دارو ممکن است موجب بروز تحمل و استفاده مقادیر زیاد آن موجب وابستگی به دارو شود.عوارض کلی قرص دیفنوکسیلات شامل تاری دید، مشکل در دفع ادرار، خشکی پوست، خشکی دهان، تب، سرگیجه، خواب‌آلودگی، گرگرفتگی، خارش، مشکلات تنفسی، تشنج، مشکلات عصبی، ناتوانی جنسی و التهاب لوزه‌المعده می‌باشد.

درمان دارویی اسهال و استفراغ با قرص هیوسین

قرص هیوسین (HYOSCINE) برای مواردی مثل گرفتگی‌های روده و دردهای شکمی تجویز می‌شود. یبوست، خشکی دهان و حالت تهوع از عوارض مصرف قرص هیوسین است. این دارو انقباض و گرفتگی‌های عضلات جداره روده را رفع می‌کند و مستقیما روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. به علاوه یکی از روش‌های کمکی درمان اسهال استفاده از داروی هیوسین می‌باشد. توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از دارو به مقدار زیاد می‌تواند منجر به دیابت، شکنندگی استخوان‌ها و نازک شدن پوست و تاخیر در رشد کودکان بشود. در صورت مصرف این دارو به صورت فرم خوراکی و به مدت طولانی کنترل فشار خون ضروری می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر این دارو را مصرف می‌کنید باید نمک کمتر بخورید همچنین لازم است مکمل‌های پتاسیم مصرف شود.عوارض کلی قرص هیوسین شامل یبوست، خشکی دهان، اختلال در ادرار کردن، حالت تهوع، خارش، تورم دست یا پا، مشکلات تنفسی، افزایش نبض، سرگیجه، اسهال، مشکلات بینایی و چشم درد می‌باشد.

درمان دارویی اسهال و استفراغ با قرص دی سیکلومین

قرص دی سیکلومین (Dicyclomine) برای رفع مشکلات گوارشی مثل کولیت و سندروم روده تحریک‌پذیر تجویز می‌شود.تپش قلب و بی‌خوابی از عوارض این دارو اس. این دارو در برخی از موارد برای سرطان روده و یا درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر هم تجویز می‌شود. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی و کنترل آن‌ها در حد مطلوب ، پیشنهاد می‌شود بعد از مصرف دی سیکلومین حتما مایعات کافی را به بدن برسانید و در حد امکان آن را با غذا میل کنید. این دارو برای افراد سالخورده و همچنین افراد با سابقه تشنج منع مصرف دارد.عوارض کلی قرص دی سیکلومین شامل تپش قلب، بی‌خوابی، سرگیجه، خستگی، تاری دید، یبوست و اتساع شکم می‌باشد.

درمان گیاهی اسهال و استفراغ

بومادران یکی از گیاهان دارویی بسیار باارزش است که دارای خواص نسبتاً زیادی است. ازجمله خواص اصلی آن، اثرات ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدورم (ضدالتهاب)، مقوی معده، صفراآور و برطرف کردن بی‌اشتهایی است. مصرف خوراکی آن جهت برطرف کردن مشکلات روده‌ای – معده‌ای ازجمله اسهال و دل‌درد بسیار موثر است.مقدار 2 تا 4 گرم از سرشاخه‌های گل‌دار را با حدود یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه می‌جوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل می‌شود. این مقدار مصرف را می‌توان بین یک تا سه بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده حاصل بسیار تلخ است و می‌توان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد.

درمان اسهال و استفراغ با زنجبیل

در حالی‌که بسیاری از افراد می‌دانند زنجبیل برای برخی مشکلات گلو و صدا استفاده می‌شود، بیش‌تر آن‌ها نمی‌دانند برای مشکلات شکم هم به کار می‌رود. علاوه‌بر اسهال، می‌تواند برای تسکین گرفتگی و درد شکم هم استفاده شود.ابتدا یک تکه‌ کوچک زنجبیل بردارید؛ می‌توانید آن را رنده کنید، خیلی خوب رنده می‌شوند. آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.یادتان باشد اگرچه ممکن است طعم آن کمی برایتان قوی باشد، از نوشیدن آب خوددای کنید تا اثرات مثبت آن را به راحتی احساس کنید.توجه: برای کسانی که زنجبیل تند نمی‌خورند، پودر زنجبیل هم می‌تواند استفاده شود. بعد از مصرف مقدار کمی از این پودر آب ننوشید.

درمان خانگی اسهال و استفراغ

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده.همچنین می توانید ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید.همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

درمان اسهال و استفراغ

موز، رسیده و خام، همچنین در درمان اسهال و استفراغ کمک می کند. وجود آمیلاز در موز به کاهش علاپم کمک میکند.موز همچنین دارای پتاسیم و منیزیم، دو الکترولیت مهم مورد نیاز برای کارکرد صحیح دستگاه گوارش است.به علاوه، موز مواد غذایی شیرین و مطلوب است که هضم را آسانمیکند.چند تکه موز را به یک فنجان ماست خورد کنید ۲ یا ۳ بار در روز بخورید. همچنین می توانید چند موز رسیده را در سوپ بریزید.

درمان دارویی اسهال و استفراغ

مطالب مرتبط :

موثرترین روش درمان اسهال و استفراغ در کودکان و نوزادان

همه چیز در مورد علت و درمان اسهال و استفراغ در نوزادان و شیرخواران

  • سعید صحبتی

سرگیجه

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰ ب.ظ

علت و دلایل و درمان سرگیجه ناگهانی و عدم تعادل چیست

علت و دلایل و درمان سرگیجه ناگهانی و عدم تعادل چیست در سایت جسارت

سرگیجه ,سرگیجه عصبی,سرگیجه و عدم تعادل,سرگیجه ناگهانی,سرگیجه هنگام دراز کشیدن,سرگیجه به انگلیسی,سرگیجه و حالت تهوع,سرگیجه هنگام بلند شدن,سرگیجه نشانه چیست

سرگیجه , سرگیجه عصبی , سرگیجه و عدم تعادل , سرگیجه ناگهانی

توضیحاتی در مورد سرگیجه

سر گیجهٔ دَوَرانی یا واقعی (vertigo) حالتی است که فرد احساس می‌کند محیط اطرافش به دور سرش در حرکت یا چرخش است یا اینکه محیط اطراف ثابت است اما خودش در حال حرکت یا چرخش است. همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجه واقعی را از سایر انواع (dizziness) «گیجی یا سبکیِ سر» متفاوت می‌کند. در سبکی سر بیمار احساس عدم تعادل می‌کند اما احساس حرکت وجود ندارد. بیمار می‌گوید سرم گیج رفت یا چشمهایم سیاهی رفت. در این مطلب از سایت جسارت در مورد سرگیجه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سرگیجه چیست

سر گیجه (به انگلیسی: vertigo) احساسی که در طی آن، فرد مبتلا احساس می‌کند که خود یا محیط اطراف او در حرکت است. سرگیجه ممکن است کاذب یا واقعی باشد. سرگیجهٔ واقعی می‌تواند به علت مشکلات سیستم عصبی مرکزی مانند سکته مغزی یا گوش داخلی مانند نشانگان منییر باشد.

سرگیجه و سبکی سر

سبکی سر احساس شناور و ناپایداری است که در اثر عوامل زیادی مانند کم خونی، آلودگی هوا، بیماری های گوش داخلی، بی خوابی، استرس های روزمره، اختلال های بینایی، عفونت، حساسیت و همچنین تمام بیماری های سیستماتیک(کلیه، ریه، قلبی و…) ایجاد می شود. سرگیجه، گیجی سر و سبک سری محدودیت سنی ندارند اما بیشتر افراد از این دو حالت می ترسند زیرا فکر می کنند که این حالت ها مقدمه یک بیماری مغزی مانند تومور، سکته، ام اس و… است. این ترس موجب اضطراب، تپش قلب، افزایش فشار خون و محدودیت فعالیت های اجتماعی افراد می شود بیشتر دلایل سرگیجه و گیجی سر به تنهایی جدی نبوده و کاملاً قابل درمان هستند.

شایع‌ ترین شکل سرگیجه

سر گیجهٔ وضعیتیِ حمله‌ایِ خوش‌خیم شایع‌ترین شکل سر گیجه است. در این حالت با حرکت ناگهانی در یک جهت خاص بیمار دچار سر گیجه شدیدی می‌شود که چندین ثانیه طول می‌کشد و با بی حرکت ماندن بیمار مشکل در مدت کوتاهی برطرف می‌شود. علت این سر گیجه کنده شدن کریستالهایی است که به‌طور طبیعی در گوش داخلی ما وجود دارد. این کریستالها ممکن است به دلیل ضربه به سر یا بطور خودبخود از محل خود کنده شوند و در مایعی که گوش داخلی را پر کرده‌است شناور شوند. شناور شدن آن‌ها باعث سر گیجه می‌شود. این ذرات شناور در حین گردش خود بطور تصادفی و به تدریج به محلی که کنده شده‌اند می‌چسبند و در نتیجه علائم بیمار به تدریج بهتر می‌شود تا اینکه تمام این ذرات به جای خود بچسبند و علائم کاملاً بهبود یابند. اما باید توجه داشت چسبیدن آن‌ها به جای خود به سفتی و محکمی حالت اولیه خود نیست لذا با ضربات و حرکات فیزیکی نه چندان شدید باز هم این ذرات ممکن است کنده شوند و مجدداً بیمار دچار سرگیجه شود. برای پیشگیری از عود سرگیجه، مبتلایان به سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم باید از حرکات فیزیکی شدید اجتناب نمایند. سرگیجه ممکن است به دلیل التهاب گوش داخلی که به آن لابیرنتیت گفته می‌شود عارض شود. این نوع سرگیجه بطور ناگهانی شروع می‌شود و ممکن است با کاهش شنوایی نیز همراه باشد. شایعترین علت لابیرنتیت عفونت ویروسی یا باکتریایی گوش داخلی است. نشانگان منییر با سه علامت حمله سر گیجه، وزوز گوش و کم شنوایی مشخص می‌شود. مبتلایان به این بیماری بطور ناگهانی دچار سرگیجه شدید، کم شنوایی و وزوز گوش می‌شوند. با گذشت چندین روز علائم برطرف می‌شود و مبتلایان برای مدتی هیچ علامتی ندارند. با گذشت مدت زمان دیگری مجدداً علائم یادشده ظاهر می‌شوند. علت منییر افزایش فشار مایع گوش داخلی است. نورینوم آکوستیک یک تومور بافت عصبی است که می‌تواند باعث سرگیجه شود. علاوه بر سرگیجه مبتلایان به نورینوم آکوستیک احساس وزوز گوش و کاهش شنوایی یک طرفه نیز دارند. سر گیجه ممکن است ناشی از کاهش جریان خون به قاعدهٔ جمجمه باشد. خونریزی مخچه با سرگیجه، سردرد، اشکال در راه رفتن و ناتوانی در نگاه کردن به یک سمت مشخص می‌شود. غالباً علامت اولیه در بیماری ام اس نیز سرگیجه است که معمولاً شروع ناگهانی دارد. ضربه به سر، آسیب گردن، میگرن و مصرف الکل نیز ممکن است منجر به سر گیجه شود. دیابت می‌تواند منجر به تصلب شرائین و کاهش جریان خون مغزی شده و این امر عامل سرگیجه باشد.

نشانه های سرگیجه

سر گیجه معمولاً می تواند به طور خاص به صورت یکی از احساسات زیر بیان شود: • احساس کاذب حرکت یا چرخش (Vertigo یا سرگیجه دورانی) • سبکی سر یا احساس غش • از دست دادن تعادل یا عدم تعادل • سایر احساسات مانند شناور بودن یا سنگینی سر تعدادی از بیماری های زمینه ای می توانند سبب بروز این مشکلات شوند. برخی از این بیماری ها سبب بروز اختلال در سیگنال هایی می شوند که توسط مغز از یک یا تعداد بیشتری از سیستم های حسی دریافت می شوند: • چشم ها، که به شما کمک می کند تا محل قرارگیری بدن در فضا و چگونگی حرکت آن را تعیین کنید. • اعصاب حسی، که پیام هایی را درباره حرکات و حالات بدن به مغز می فرستند. • گوش داخلی، که دارای حسگرهایی است که به تشخیص ثقل و حرکت عقب و جلو کمک می کند.

سرگیجه و درمان آن

اغلب داروهای آنتی هیستامین مانند دیمن هیدرینات و سیناریزین یا فنوتیازینها مانند تی اتیل پرازین مصرف می‌شوند. اما این داروها با تأثیر برهسته‌های دهلیزی در مغز وکاهش عملکرد ان مهم‌ترین فاکتور ریکاوری سرگیجه یعنی dynamic compensationرا از بین برده وبهبود سر گیجه خصوصاً در حالت حرکت را به تأخیر انداخته و متوقف می‌کنند. روش جدید وموثرتر توانبخشی سرگیجه یا VRT است.

سرگیجه دورانی

سر گیجه دورانی معمولاً نتیجه یک تغییر ناگهانی یا موقتی است که در فعالیت ساختارهای تعادل در گوش داخلی (سیستم دهلیزی) یا در اتصالات ساختارهای تعادل در مغز روی می دهد. این اتصالات حرکت و تغییرات در وضعیت سر را حس می‌کنند. بلند شدن از حالت نشسته یا حرکت سبب بدتر شدن این حالت می‌شود. برخی اوقات سر گیجه دورانی آنچنان شدید است که سبب بروز تهوع، استفراغ و عدم تعادل می‌شود. اما، این مشکل به مدت طولانی ادامه نمی یابد. طی مدت چند هفته بدن معمولاً نسبت به آنچه سبب بروز سرگیجه بوده است، سازگار می شود.

سرگیجه و کمبود ویتامین‌

کمبود ویتامین‌های ضروری در بدن می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل کاهش فشار خون و کم شدن جریان خون مغز شود. تشخیص کمبود ویتامین B12 بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. کمبود ویتامین B12 از مواردی است که گاهی اوقات در تشخیص علل سر گیجه نادیده گرفته می‌شود. گوشت، لبنیات و صبحانه کامل منابع مناسبی از ویتامین B12 هستند.

علل سرگیجه دورانی

علل سر گیجه دورانی عبارتند از: • سر گیجه وضعیتی خوش خیم حمله ای (BPPV). BPPV سبب بروز سرگیجه دورانی شدید و کوتاه مدت، بلافاصله به دنبال تغییر وضعیت سر شده و اغلب زمانی روی می دهد که شما در بستر می‌چرخید یا صبح از خواب بلند می‌شوید. BPPV شایع ترین علت سرگیجه دورانی می باشد. • التهاب گوش داخلی. علائم و نشانه‌های التهاب گوش داخلی(التهاب حاد عصب دهلیزی) شامل شروع ناگهانی سرگیجه دورانی به صورت مداوم و شدید که ممکن است چند روز طول کشیده و همراه تهوع، استفراغ و عدم تعادل باشد. این علائم ممکن است شدید بوده و منجر شود شما در بستر بمانید. زمانی که این علائم با از دست دادن ناگهانی شنوایی همراه باشد، این حالت را التهاب لابیرنت می‌نامند. خوشبختانه، التهاب عصب دهلیزی عموماً فروکش کرده و به خودی خود از بین می‌رود. • بیماری منییر (Meniere’s disease). در این بیماری مایع بسیار زیادی در گوش داخلی جمع می‌شود. این بیماری با حمله‌های ناگهانی سرگیجه دورانی مشخص می‌شود که تا چند ساعت طول کشیده و با کاهش شنوایی، صدای زنگ در گوش و احساس پری در گوش مبتلا همراه است. • میگرن وستیبولار (Vestibular migraine). میگرن بیشتر از یک بیماری سردرد است. همانطور که برخی افراد همراه با میگرن aura(شامل اختلالات بینایی، تاری دید و یا دیدن نوارهای ضربان دار و چشمک زن و یا خطوط زیگزاگی) را تجربه می کنند، سایر بیماران ممکن است سرگیجه دورانی یا سایر انواع سرگیجه را حتی زمانی که سردرد شدید ندارند، تجربه کنند. سرگیجه دورانی ممکن است چند ساعت یا چند روز طول کشیده و ممکن است با سردرد و همچنین حساسیت به نور و صدا مرتبط باشد. • نوروم‌آکوستیک. نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که بر روی عصب دهلیزی به وجود می‌آید. این عصب رابط گوش داخلی با مغز شما است. علائم نوروم آکوستیک معمولاً شامل از بین رفتن تدریجی شنوایی و وزوز گوش در یک طرف است که با سرگیجه و عدم تعادل همراه می ‌باشد. • سایر علل. به ندرت ممکن ‌است سرگیجه دورانی، نشانه‌ یک مشکل عصبی جدی مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی یا مولتیپل اسکلروز(ام اس) باشد. در این موارد، معمولاً سایر علائم عصبی مانند دوبینی، اختلال تکلم، ضعف یا کرختی صورت، عدم هماهنگی اندام ها یا مشکلات شدید تعادل نیز وجود دارد.

سرگیجه و حرکت سریع

یکی از دلایل ساده‌ی احساس گیجی، حرکت سریع است. مثل وقتی که خوابیده‌اید و ناگهان می‌نشینید. اما بعضی اوقات گیجی و سر گیجه نشانه‌ای از یک اختلال قلبی است. در بین بیماری‌های قلبی و عروقی که باعث سر گیجه می‌شود می‌تواند اختلال در دریچه قلب، فیبریلاسیون دهلیزی یا سختی سرخ رگ‌ها باشد. بیماری‌هایی از این دست چون جریان خون وارد شده به مغز را کاهش می‌دهند می‌توانند باعث سر گیجه شوند.

سرگیجه و عدم تعادل

عدم تعادل به معنای از دست دادن تعادل یا احساس بی‌ثباتی به هنگام راه رفتن است. علل این حالت عبارت است از: • مشکلات گوش داخلی (دهلیزی). ناهنجاری‌های گوش داخلی ممکن است سبب شود ضمن راه رفتن به ویژه در تاریکی احساس بی ثباتی ایجاد شود. • اختلالات حسی. ضعف بینایی و آسیب عصبی در پاها (نوروپاتی محیطی) در سالمندان شایع است و منجر به اختلال در حفظ تعادل می شود. • مشکلات مفصلی و عضلانی. ضعف عضلانی و استئوآرتریت(نوعی آرتریت که مفاصل را گرفتار می‌کند) اگر مفاصلی را گرفتار کند که وزن بدن را تحمل می‌کنند، ممکن ‌است در از دست دادن تعادل مؤثر باشد. • بیماری‌های عصبی. اختلالات عصبی مختلف ممکن است سبب از بین رفتن تدریجی تعادل شوند، از جمله بیماری پارکینسون و آتاکسی مخچه ای. • داروها. از دست رفتن تعادل ممکن است عارضه‌ جانبی بعضی از داروها از جمله داروهای ضد‌تشنج، آرام بخش‌ها و مسکن‌ها باشد. سایر احساسات مرتبط با سرگیجه مانند شناور بودن، شنا کردن یا سنگینی سر

سرگیجه یا گیجی

در گیجی سر فرد از احساس منگی و مواج بودن، سیاهی رفتن چشم، سبک شدن و احساس سنگینی در سر و سر گیجه شکایت دارد؛ بنابراین گیجی سر یک اصطلاح کلی است که سر گیجه و احساس سبکی سر را در دل خود دارد. این حالت عموماً با دراز کشیدن بهتر شده و از بین می رود؛ البته در حالت شدید با احساس غش و یا بیهوشی همراه است. در خارج از ایران کلینیک های مخصوص گیجی سر وجود دارند که وقتی بیمار به آنها مراجعه می کند و شرح دقیق حالت های خود را توضیح می دهد، براساس شرح حال و معاینه فیزیکی مشخص می شود که «بیمار دچار سر گیجه است یا گیجی سر». پس از تشخیص، درمان شروع می شود. وقتی بیمار نتواند توصیف دقیقی از وضعیت خود ارائه دهد و یا نتوان برای توصیف اش معادلی در نظر گرفت، در دسته گیجی سر قرار می گیرد. از سوی دیگر، سر گیجه عبارت است از توهم حرکت، یعنی بیمار احساس می کند خود یا محیط اطرافش در حال چرخیدن، کشیده شدن به یک سمت و نزدیک شدن اشیای موجود در محیط به طرف خودش است. به بیانی دیگر در سر گیجه بیمار فکر می کند خودش یا محیط او در حال حرکت است.

نکاتی درباره سرگیجه

در صورت ابتلاء به سر گیجه، به نکات زیر توجه کنید: • سر گیجه ممکن است سبب از دست دادن تعادل شود که خطر سقوط و جراحت جدی را به دنبال دارد. • از حرکت کردن به صورت ناگهانی بپرهیزید. • به آرامی بلند شوید. • زمانی که احساس سر گیجه دارید فوراً بنشینید یا دراز بکشید. • اگر سر گیجه های مکرر دارید از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین خودداری کنید. • اگر شب از رختخواب بیرون می آیید، از روشنایی مناسب در پله ها و محلی که راه می روید، استفاده کنید. • در صورت لزوم با استفاده از عصا راه بروید. • از مصرف کافئین، الکل و تنباکو بپرهیزید. مصرف بیش از حد این مواد سبب تشدید علائم شما می شود.

دلایل رایج سرگیجه

دلایل رایج سر گیجه عبارتند از: اختلال گوش درونی، وقتی سرماخوردگی به گوش سرایت می کند و نارسایی خون به مغز، مانند بلند شدن ناگهانی صبح هنگام. اضطراب و دلهره ای که به دنبال آن ضربان قلب افزایش می یابد و حرکت های اشتباه و نادرستی که منجر به افت فشار خون می شوند نیز می توانند باعث سر گیجه شوند. جدی ترین عامل سر گیجه خونریزی است. گاهی ممکن است فرد به دلیل بیماری های دستگاه گوارش روزانه یا در طول هفته دچار خونریزی های داخلی باشد که پنهان است. در این حالت سر گیجه با خستگی بیش از حد نشانه مشکل جدی در دستگاه گوارش است.

سرگیجه و مصرف دارو

در اکثر موارد، هیچ دارویی نیاز نیست، اما برخی داروها وجود دارند که می‌تواند برای درمان علل اصلی موجب آن استفاده شود. بسته به علت، داروها شامل موارد زیر است: داروهای ضد اضطراب، هنگامی که سرگیجه ناشی از اختلالات هراس یا مشکلات بهداشت روانی ایجاد شود، استفاده می‌شود. داروهای آنتی کولنرژیک یا آنتی هیستامین که ممکن است سرگیجه را کاهش دهد. اگر مرتبط با میگرن باشد، داروهای میگرن استفاده می‌شود. هر یک از این داروها می‌تواند علت زمینه‌ای را درمان کند، مانند ایجاد مایع در گوش، اضطراب، عوارض جانبی دارویی خاص یا دلایل دیگر. اگر این درمانها به کاهش سر گیجه کمک نمی‌کند ممکن است نیازمند تغییر شیوه زندگی و یا مراجعه به پزشک باشد.

سرگیجه

  • سعید صحبتی